SEO byrå i Stockholm
SEO kan verka krångligt, men inte med oss. Vi förklarar allt du behöver veta, hur du lyckas och avslöjar våra egna metoder.
Vad är SEO?
Sökmotoroptimering
SEO är en förkortning av ”Search Engine Optimization”, vilket på svenska motsvarar sökmotoroptimering. Det är en process som går ut på att förbättra en webbplats synlighet i sökmotorernas organiska (icke-betalda) resultat.
Syftet med SEO är att locka mer relevant trafik genom att rankas högre när användare söker efter specifika ord eller fraser (sökord) relaterade till innehållet på din webbplats.

Hur syns man bättre på Google?
Även om det finns flera sökmotorer så råder det inga tivel om att Google är störst. Den genomsnittliga google-användaren googlar 2-3 gånger per dag, vilket i sin tur leder till över 8 miljarder sökningar per dag (i hela världen) både i mobilen men även via datorer och surfplattor.
Men hur syns man egentligen bättre?
Det enkla svaret är att se till att din hemsida har innehåll som hjälper besökaren att få hjälp eller att få svar på sin fråga.
Exempel:
Om en person letar efter den närmsta frisören, så behöver din hemsida förklara vart din frisörsalong ligger och vad den har för öppettider.
För att erbjuda ännu mer hjälpsamt innehåll så är det bra om du även berättar vad det kostar att klippa sig, eller hur man bokar tid.
Du kan även visa för & efterbilder från tidigare klippningar eller berätta om hur länge du varit frisör för att ge ett mervärde och öka förtroendet för besökaren.
För att göra hemsidan ännu mer relevant och intressant, så kan du ha innehåll som engagerar besökaren ännu mer, exempelvis med artiklar som "populäraste frisyrerna 2025" eller "så gör du för din hårfärgning ska hålla längre"

Med dessa ganska enkla medel, så sätter du rätt bra grundförutsättningar för att sökmotorer (inte bara Google) ska anse att din sida ger hjälpsam information till en besökare och därmed belönar dig med en placering längre fram i sökträfflistan (SERP).
Så det räcker att skriva vad man gör för att ranka?
Riktigt så enkelt är det inte, även om att erbjuda hjälpsamt innehåll är en av de viktigaste delarna och ”rankingfaktorerna”, så behöver du även se till att andra centrala delar är på plats:
- Se till att sidan är optimerad mot de sökord du vill synas på
- Optimera sidans adress (URL) & sidtitel så att de är relevanta till vad sidan handlar om
- Lägga till beskrivande text för dina bilder
- Se till att din hemsida är anpassad för mobilanvändare
- Säkerställa att sidan laddar snabbt
- Skapa annat relevant innehåll för sökorden på din hemsida
- Regelbundet uppdatera innehållet
- Använda interna länkar, så att besökare och sökmotorer enkelt kan hitta runt på din hemsida
Listan kan göras nästintill oändligt lång och därför är SEO ett långsiktigt arbete som egentligen aldrig tar slut.
Kan vem som helst göra SEO?
Precis som att vem som helst kan lära sig att byta takpannor så kan vem som helst göra SEO. Lyckligtvis är sökmotoroptimering något lättare (för de flesta) men kräver ändå kunskap och framförallt tid.
För de flesta företagen så underlättar det att ha någon form av grundkunskap kring SEO om man själv uppdaterar sin hemsida. På så sätt kan man se till att det som läggs upp har en bra grund och inte behöver göras om helt och hållet från grunden.
Vi som SEO-byrå
Det som skiljer oss mest från andra SEO-byråer är att vi värdesätter att ha tid att arbeta med våra kunder enormt mycket. Så pass mycket att vi endast hanterar att begränsat antal SEO-kunder för att vi ska kunna ge dedikera så mycket nödvändig tid som möjligt.
Fortsätt läsa om hur vi arbetar
Steg för steg
Från kontakt till samarbete
Du kommer i kontakt med oss
Förmodligen har du tidigare försökt men kanske inte lyckats fullt ut med optimering av din hemsida. Eller så känner du att tiden inte finns till att arbeta med SEO, samtidigt som du behöver driva ditt företag.
Oavsett orsak, så ser vi till att lära känna dig, ditt företag och ta reda på vad du vill få ut av hemsidan. Vad som är viktigt för dig, är extremt viktigt för oss att veta för att kunna identifiera hur dina kunder söker efter dina tjänster och vilka sökord man behöver arbeta med i fortsättningen.
Analysfasen
Genom att gå igenom din hemsida, både med hjälp av diverse verktyg men även med det mänskliga ögat, får vi massor av användbar information och insikter.
Här tittar vi bland annat på hur din sida rankar idag, hur väl den presterar, hur användarupplevelsen är och vad det finns för typ av innehåll på sidan idag.
På så vis identifierar vi förbättringsområden och får en klarar bild på vad som behöver göras, samt i vilken ordning.
Utöver hur hemsidan ser ut idag, genomför vi även sökordsanalyser samt konkurrentanalyser för att hela tiden försöka hitta nya infallsvinklar eller nya sökord att optimera sidan för.
Hederligt SEO-arbete
För att kunna nå bra organiska resultat är det viktigt att man faktiskt arbetar med siten. Vi har valt att ha ett begränsat antal kunder åt gången, för att säkerställa att tiden finns att arbete med samtliga kunder regelbundet.
Vi skapar själva nytt innehåll och gör din hemsida så SEO-vänlig som möjligt, för att skapa bästa möjligheterna för att nå dina resultat.
Hur märkligt det än må låta så är det faktiskt något som tas för givet bland många SEO-byråer. Att se till att ens innehåll är uppdaterat och att nytt innehåll skapas är otroligt viktigt för att lyckas.
Planering av arbete
Baserat på vad du berättar för oss samt hur din hemsida ser ut idag så planlägger vi arbetet framåt. Detta för att säkerställa att man metodiskt och strukturerat, arbetar och tar fram relevant innehåll som i slutändan gynnar hemsidans organiska synlighet.
Vi skapar en tydlig plan för vad som ska göras och när det ska utföras, som fylls på under resans gång.
Avstämningar som passar dig
Redan från start bestämmer vi hur pass regelbundet vi ska stämma av hur samarbeten och går igenom de senaste resultatet. Detta är givetvis utöver den regelbundna kontakten.
Resultat
Med hjälp av bland annat spårning på din hemsida samt vad du har för placering på dina relevanta sökord (vart dina sida rankar) får man en tydligare bild på hur det faktiskt går.
Vi sätter upp interaktiva ”lätt-att-förstå-sig-på” rapporter där vi och du får ta del av vad besökare faktiskt gör på din hemsida. Allt ifrån hur dina besökare når din hemsida samt besökstid, till hur många som konverterar och på vilket sätt.
Testa oss utan bindningstid
Fyll i formuläret - vi återkommer inom 24h
Vad gör vi som SEO-byrå?
Så arbetar vi med våra kunder
Teknisk SEO
En bra grund är avgörande för att sökmotorerna ska kunna hitta och indexera din hemsida på rätt sätt. Vi säkerställer att sidan är tekniskt optimerad genom att bland annat granska laddningstider, mobilanpassning, URL-struktur och säkerhetscertifikat. Dessutom ser vi till att dina sidor är lätta för både sökmotorer och besökare att navigera, vilket ökar chansen att nå en högre placering i sökresultaten.
On-page optimering
On-page optimering handlar om att se till att varje sida på din hemsida är relevant, användarvänlig och SEO-anpassad. Vi identifierar vilka sökord som är viktigast för dig och integrerar dem på ett naturligt sätt i titlar, rubriker, texter och bildbeskrivningar. Vi ser även till att meta-beskrivningar är informativa och lockar till klick, samtidigt som vi bibehåller en hög kvalitet på innehållet för att engagera besökarna.
Tips på on-page optimering din sida behöver för att lyckas (som även vi arbetar med dagligen)
- Sidstruktur och URL: Se till att länkar och sidstrukturer är logiska och relevanta för innehållet.
- Rubriker och titlar: Använd tydliga H1- och H2-taggar för att lyfta fram viktigt innehåll och sökord.
- Meta-beskrivningar: Skapa beskrivande och intresseväckande texter som lockar till klick.
- Sökordsanpassning: Använd sökord/nyckelord på ett naturligt sätt i brödtext, rubriker och bildbeskrivningar.
- Kvalitativt innehåll: Satsa på relevans, djup och värde för besökaren – det är även vad sökmotorerna belönar
- Bilder och alt-texter: Optimerade bilder med alt-taggar gör innehållet mer tillgängligt och tydligt för sökmotorerna.
- Interna länkar: Hjälp besökaren (och sökmotorerna) att navigera genom innehållet och hitta fler relevanta sidor.
- Användarvänlighet: Se till att designen är överskådlig, lätt att läsa och fungerar lika bra i mobilen som på dator.
Contentskapande
Innehållet på din hemsida är i grund och botten det som attraherar och behåller besökare. Vi skapar nytt och engagerande material som riktar sig till just din målgrupp. Dessutom uppdaterar vi befintligt innehåll för att det ska förbli aktuellt och ge mervärde för dina besökare. Ett välskrivet innehåll ökar inte bara chansen att någon blir kund – det bygger också förtroende och ger tydliga signaler till sökmotorerna att din sida är värdefull.
Kan man skapa innehåll med AI för SEO?
Google är väldigt tydliga med att hjälpsamt och relevant innehåll är A & O för att en besökare ska få en bra upplevelse – och får denne detta kommer hemsidan att ranka högre.
Om detta innehållet kommer via eget skrivet innehåll eller med hjälp av AI spelar alltså ingen roll, så länge det är bra innehåll.
Förmodligen så kommer du aldrig bli helt fullt nöjd med vad som kommer fram med hjälp av AI-verktyg och därför kommer du att behöva göra en egen, mänsklig handpåläggning. Detta för att du ska bidra med din egna expertis och erfarenhet.
Vi använder AI dagligen i olika moment och anser att man ska nyttja denna kraft istället för att undvika det.
Publicering av innehåll
Vi föredrar att publicera material och utföra ändringar på hemsidor själva så mycket som möjligt. Samtidigt kan vi även ta en mer konsulterande roll som ger dig instruktioner på vad som ska göras. Detta kan passa bra om ni exempelvis har egna redaktörer eller skribenter och endast är i behov av en strategi.
Vid behov skapar vi en ny hemsida
Har du tröttnat på hur din hemsida ser ut eller känner du att den är för svår att arbeta i?
Ibland kan det vara enklare och mer kostnadseffektivt att börja om från grunden. Om din befintliga hemsida inte längre motsvarar de krav som ställs för att lyckas med SEO, kan vi bygga en helt ny sida som är skräddarsydd efter dina behov och mål. Vi ser till att struktur, design och innehåll är rätt från start, så att du kan fokusera på din verksamhet medan vi lägger grunden för en stark digital närvaro.